Friday, October 2, 2009

DPLI VS ISMP

Di USPi Tanjung Malim terdapat pelajar DPLI(Diploma Pendidikan Lanjutan Ijazah) and ISMP(Ijazah Sarjana Muda Pendidikan).Ismp adalah pelajar yang pada asalnya memang pelajar di UPSi manakala DPLI adalah pelajar yang sudah pun mempunyai ijazah dlm bidang masing-masing di universiti berlainan.Aku sendiri lepasan Ijazah Komunikasi Massa di UiTM.

Sejak dulu lagi terdapat isu tegang di antara dua kumpulan ini.Bagi ISMP kami adalah pelajar yang kurang ajar dan manja dan sebaliknya.

Pada aku tidak sepatutnya timbul isu sebegini kerana yang penting niat kita semua nak jadi cikgu, sebahagian pelajar ISMP tidak berpuas hati kerana pelajar DPLi pengajiannya adalah hanya setahun dan ditaja sepenuhnya Kementerian Pendidikan sedangkan mereka terpaksa belajar hampir 4 tahun menggunakan wang pinjaman PTPTN.

Aku paham perasan mereka, ialah aku dtg ni pun tumpang Universiti mereka dan mengambil tempat mereka dan degree mereka susah nak cari kerja bidang lain.

Aku pun bukan tak pernah melalui zaman susah sewaktu belajar kat UiTm dulu.

Ramai yang komen mengatakan staf dan Lecturer sendiri kata student macam kurang ajar, tetapi dlm kelas aku tiada perkara sebegitu berlaku.Malah kami rapat dengan lecturer kami.

Bagi aku apa yang membezakan seseorang itu adalah individu itu sendiri bukannya DPLI atau ISMP.Aku ada berkawan dengan few p[elajar ISMP dan aku suka berkawan dengan mereka cuma mungkin ada segelintir yang kurang matang.

Malah DPLI juga terbahagi kepada dua puak GSTTK dengan Pengalaman Kerja.GSTTK (guru sandaran tak terlatih) adlah bekas guru yang menjadi guru kontrak selama beberapa tahun manakala yang selebihnya berpengalam kerja bidang koprat.

Aku kat sini belajar pendidkan moral, teringatlah aku peristiwa ada satu perempuan ini membentah ckp lecturer dan aku tak tahan ending dia yang ckp guru GSTTK lebih bagus menjadi guru.AKu pun apa lagi sambil berdiri dan bercerita lah akui mengenai kerja2 aku sebelum ini.

Aku tanya kan pada cikgu tu tahukan dia apa itu ecstacy? dia jawab ..YA. Aku tanyakan lagi apa itu ecstacy and apa jadi kalau makan? Tetapi cikgu tu cuma ckp effect khayal sahaja dan adalah benda merapu sikit.

Aku bukan nak berbangga kerana tinggal di KL tetapi apa yang cuba nak aku sampaikan wlaupun aku tiada pengalaman mengajar tetapi aku ada pengalaman hidup selama aku tinggal di kota metropolitan yang boleh aku kongsi dengan student2 aku rasa even better dr skill yang dia ada.Bagi aku skill can be acquired by practice but experience dtg sendiri.

Macam aku cakap nak jadi cikgu ini bergantung keikhlasan dan kerja keras seseorg individu bukan background kamu, masing-masing ada kelebihan masing-masing.

No comments:

Post a Comment